تحلیل جایگاه واحکام مرگ مغزی در حقوق ایران واسلام ودیدگاه حضرت امام خمینی(سلام الله علیه)
پایان نامه
- سایر - پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی
- نویسنده فاطمه سیاح
- استاد راهنما عبدالعلی توجهی سید محمد موسوی بجنوردی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
مرگ مغزی از موضوعات مبتلی به جامعه ی ما میباشد واز آن جا که از مسائل نو پیدای پزشکی اسست،نیازمنداستنباط احکام فقهی متناسب با مقتضیات زمان است. برای تبییین احکام و قوانین مربوط به مرگ مغزی باید آن را در قالب یکی از دو حالت مرگ یا حیات قرار دهیم و از آن جا که معیار تمیز مرگ وحیات،علقه وارتباط از بین برود سبب فوت انسان می گردد. تأثیر وارتباطی که روح با بدن دارد از طریق آثاری که بر بدن می گذارد قابل درک و توصیف است وپس از بررسی وظایف و آثار مغز در بدن مشخص میشود که وظایفی که روح در بدن دارد و آثاری که بر بدن می گذارد عینآ همان وظایفی است که مراکز عالی مغز بر عهده دارد.بر این اساس با مرگ سلولهای مغز که محل بروز آثار تصرف روح بر بدن هستند،روح محلی برای تسلط بر بدن نداشته و قالب جسم را ترک میکند و مرگ قطعی اتفاق می افتد وصرف حیات سلولی وعضوی فرد به صورت موقتی،نمی تواند دلیل بر بقای حیات فرد باشد. لذا مرگ مغزی بنا بر تصریح برخی حقوقدانان نمی تواند مصداقی از حیات غیر مستقر باشد.وهنگامی که مرگ مغزی توسط پزشکان متخصص وپزشکی قانونی تأیید شود، حیاتی در این شخص تصور نمی شود که قابل تفکیک به مستقر وغیر مستقر باشد.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی مرگ مغزی در حقوق مصر و ایران
Failure to return all cerebellar and cerebellar cortex activities is called brain death. As the advancement of medical technology was first introduced in 1952 in the United States and a few years later in France, this concept was introduced. Today, most advanced countries in the world have accepted, through laws or judicial decisions, that death is due to the cessation of brain activity, and br...
متن کاملمرگ مغزی از منظر حقوق اسلامی
To resolve the precise time of death has an extreme importance in law because it is effective in deciding about the inheritance law and in some subdivisions of criminal law. The more important effect that has been recovered in recent years is determining the time of corpse dissection and using the body limbs for joining to the others because it is morally and legally forbidden to autopsy before...
متن کاملپدیده مرگ مغزی در ترازوی فقه و حقوق
سابقه و هدف: تقدس حیات انسان و کرامت ذاتی وی و حرمت قتل او در تمامی ادیان ابراهیمی مورد تاکید است. در آموزه وحیانی اسلام، قتل یکی از بزرگترین گناهان به شمار می رود و هیچ کس حق ندارد حیات خود یا فرد دیگری را به ناحق سلب نماید. پیشرفت دانش پزشکی و توان بالای نگهداری بیماران و مهارت جراحان و متخصصان در پیوند اعضاء و تشخیص سطح هوشیاری بیماران موجب شده تا نگهداری از بیماران مرگ مغزی، به عنوان ...
متن کاملحضرت محمدصلی الله علیه وآله و رویارویی با اشرافی گری
رفاهطلبی و اشرافیگری به عنوان آسیبی اجتماعی هر گاه فرد یا بخشی از جامعه را فرا گیرد، مانند ویروسی خطرناک، خیلی زود به سایر قشرها و طبقات اجتماعی منتقل شده و سلامت جامعه بشری را تهدید میکند. رهبران دینی و جامعه شناسان، این آسیب اجتماعی را در جوامع مختلف بررسی کردهاند. شیوه حضرت محمدصلی الله علیه وآله به عنوان رهبری که مدیریت کلان جامعه را عهدهدار بود، الگوی خوبی است برای: 1- شناسایی خصیصه ر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023